• 0
Din Indkøbskurv 0
Eventuel levering til et af vores dækcenter partner for montering af dæk, kan vælges ved checkout!
  • Subtotal
    0 DKK
  • Forsendelse
    0 DKK

    Fri fragt ved 2 stk. eller flere. Motorcykel dæk undtaget, altid fri fragt* (*Til ikke brofaste Ø'er som Bornholm, Samsø med videre, kommer der yderligere et Ø-tillæg på)

  • Moms heraf
    0 DKK
  • Total
    0 DKK

Den første dæktest udført af den tyske bilklub ADAC fandt sted i 1973. Foreningen har derfor hjulpet med udvælgelse af dæk i 50 år. Med et så vigtigt jubilæum besluttede ADAC at teste sommerdæk i den mest populære størrelse, 205/55 R16.

FDM kender alle. Forenede Danske Motorejere har omkring 250.000 medlemmer. FDM laver i samarbejde med ADAC blandt andet grundige dæktests, og testerne tager højde for forskellige dækparametre. Som et resultat kan bilisterne være sikre på, at testene vil blive udført retfærdigt og omfattende, hvilket afslører både styrker og svagheder ved individuelle modeller.

Testen tager ikke kun hensyn til køreparametre og sikkerhed. De miljømæssige og økonomiske kriterier er opsummeret i den ekstra kategori "miljømæssig bæredygtighed". Hele 50 modeller deltog i testen, hvoraf kun 10 blev betragtet som "gode".

205/55 R16 sommerdæktest - testprocedure og evalueringsregler


Hvert dæk tilbagelagde 400 kilometer, før de egentlige tests startede. 70 % af den endelige score bestod af "kørselssikkerhed"-score, mens de resterende 30 % af den endelige score var "miljømæssig bæredygtighed".

Scoringerne opnået af individuelle modeller omsættes til endelige vurderinger:

0,6-1,5 - meget god
1,6-2,5 - godt
2,6-3,5 - tilfredsstillende
3,6-4,5 - tilstrækkeligt
4,5 - utilstrækkelig


Vægte af individuelle konkurrencer i forhold til køresikkerhed

Tør overflade (40 % sikkerheds- og håndteringsscore):

  • kørekomfort - generel adfærd af dæk under hensyntagen til f.eks. retningsstabilitet og styrerespons. Kørekomforten blev testet under dækkets grænser (40% af scoren på en tør overflade),
  • adfærd under manøvrering - stabilitet i sving eller under manøvrer såsom baneskift (40 % af scoren på en tør overflade),
  • bremsning - måling af bremselængden med ABS-systemet fra en hastighed på 100 km/t. (20% mærke på tør overflade),

Våd overflade (60 % sikkerheds- og håndteringsscore):

  • håndtering - håndteringstesten blev udført på en våd og snoet bane af to testkørere. Der blev taget højde for førerens omgangstid og subjektive følelser (30 % af scoren på en våd overflade),
  • langsgående og tværgående akvaplaning - vurdering af den hastighed, hvormed akvaplaning sker. Vanddybden er 7 eller 5 mm (på langs er 20% og tværgående er 10% af sedlen på en våd vej),
  • bremsning - måling af bremselængden på en våd overflade med ABS fra en hastighed på 80 km/t (30% af noten på en våd vej),
  • kørsel i en cirkel - kørsel så hurtigt som muligt på en konstant vandet cirkulær bane i en given tid (10% af mærket på en våd overflade),
  • Vægte af individuelle konkurrencer i forhold til miljøbalance

Kilometertal (40 % miljømæssig bæredygtighedsvurdering):

  • kørsel i en konvoj - identiske køretøjer tilbagelægger omkring 15.000 kilometer på et dæk km, hver 2,5 tusinde km slidbanehøjde måles med laser rundt om hele dækkets omkreds,
  • køresimulering - simulering af kørsel på standpladser over en strækning på 5.000 km km, lasermåling af den resterende slidbanehøjde for hver 1,25 tusinde. km.,
  • levetid - fortsat brug af dækket, indtil den mindste slidbanehøjde på 1,6 mm er nået.

Dækslid (20 % af miljømæssig bæredygtighedsvurdering):

  • gravimetrisk måling af graden af ​​gummislid defineret som milligram tabt pr. kørt kilometer pr. køretøjsvægt i tons. Gennemsnit over hele dæksættet.

Dækpræstation (20 % af miljømæssig bæredygtighedsvurdering)

  • dækvægt og dens indflydelse på køredynamikken og hjulenes inertimoment under acceleration. (50 % for effektivitet),
  • brændstofforbrug bestemt under kørsel med en konstant hastighed på 100 km/t. (50 % karakter for effektivitet).

Støj (10 % af miljømæssig bæredygtighedsvurdering):

  • støj inde i bilen vurderet subjektivt af to personer under en rulletest fra 130 km/t til 30 km/t på asfalt- og betonoverflader. (50 % af sedlen for støj),
  • ekstern støj målt på asfalt ved en hastighed på 80 km/t med slukket motor (50 % støjscore).

Bæredygtighed (10 % af miljømæssig bæredygtighedsvurdering). Følgende kriterier blev taget i betragtning i denne konkurrence:

  • dækproduktionsland og dets indvirkning på længden af ​​leveringsruter - skelnen mellem Europa og uden for Europa,
  • ISO-certifikater vedrørende miljøledelse og økologisk balance og et certifikat for bæredygtig udvikling ifølge Ecovadis,
  • etc.

Sommerdæk 205/55 R16 - ADAC ranking

 

Sommerdæktest 2022 215/60 R16 V
Placering Mærke Navn Point
1 Goodyear EfficientGrip Performance 2 2.0
1 Continental PremiumContact 6 2.0
3 Michelin Primacy 4+ 2.1
4 Bridgestone Turanza T005 2.3
4 Nokian Wetproof 2.3
4 Falken Ziex ZE310 Ecorun 2.3
4 Continental UltraContact 2.3
8 Kumho Ecsta HS52 2.4
9 Hankook Ventus Prime4 K135 2.5
9 Nexen N'Fera Primus 2.5
11 Kleber Dynaxer HP4 2.6
11 Fulda EcoControl HP 2 2.6
11 Toyo Proxes Comfort 2.6

 

2023 205/55 R16 ADAC sommerdæktestresultater - ti modeller bedømt som "gode"


10 ud af 50 testede dæk i størrelsen 205/55 R16 opnåede en "god" vurdering. Den højeste score – en score på 2,0 – blev opnået af to modeller: Goodyear EfficientGrip Performance 2 og Continental PremiumContact 6.

Goodyear-modellen opnåede en "god" køresikkerhedsvurdering (2,0). Dækkene sikrer høj bremseeffektivitet på både tørre og våde overflader. Håndtering og vådgreb er heller ikke noget problem for Goodyear-dæk. Dækkene opnåede kun et "tilfredsstillende" resultat i akvaplaningmodstandstesten. I miljøtest (note 1.7) klarede modellen sig også "godt", slidbanen slides langsomt, og dækket giver "meget god" kilometertal. Samtidig opnår den et lavt brændstofforbrug og "tilfredsstillende" driftsstøj.

Continental PremiumContact 6 scorede højere på sikkerhed (1,8) end Goodyear, men tabte lidt på miljøspørgsmål (2,6). Continental opnåede den korteste bremselængde og sikrede let kontrol på en våd vej. Dårlige resultater i miljøtest skyldes den lidt højere vægt på dækkene.

Den næste position med en score på 2,1 blev indtaget af Michelin Primacy 4+. Modellen tilbyder "tilfredsstillende" styrerespons på tørt underlag og giver "god" bremseevne på våde og tørre veje. Dækkene er også "gode" på våd vej med hensyn til håndtering og akvaplaningmodstand. Dækket opnåede den næstbedste score i miljøbalancen (1,6) - den første var Michelin e.Primacy-modellen (1,3). Primacy 4+ modellen giver f.eks. "meget god" kilometertal - score 0,6 - og "god" slidstyrke (1,6).

Den næste samlede score er 2,3, opnået af hele fire modeller: Bridgestone Turanza T005, Nokian Wetproof, Falken Ziex ZE310 Ecorun og Continental UltraContact.

Bridgestone Turanza T005 dæk giver "god" ydeevne med hensyn til sikkerhed på tørre og våde overflader, både hvad angår bremsning og håndtering. Det er kun "tilfredsstillende" med hensyn til tværgående akvaplaningmodstand. I miljøspørgsmål opnår dækket "meget god" ydeevne på grund af dets lave vægt og reducerede brændstofforbrug. Dens kilometertal falder inden for "god" vurdering - modellen fik en score på 2,5 i denne konkurrence.

Nokian Wetproof er en anden testet model, der leverede "god" ydeevne på tørre og våde overflader. Kun den laterale akvaplaningmodstand var "tilfredsstillende". Nokian tabte dog nogle point i forhold til miljøkonkurrencer. Den fik "god" ydeevne på grund af dens lave vægt og lave brændstofforbrug. Kilometertal og slidstyrke blev dog vurderet som "tilfredsstillende".

Middelklassemodellen - Falken Ziex ZE310 Ecorun - i test på tørre overflader var meget god - dens score var 1,6, hvilket var det højeste resultat. blandt andet dæk reagerer perfekt på rattets bevægelser. Falken klarede sig også "godt" på våd vej, kun sideakvaplaning var "tilfredsstillende". Dækkene klarede sig gennemsnitligt med hensyn til miljømæssig bæredygtighed. Kilometertal og slidstyrke blev vurderet som "god", men ydeevne og støj var "tilfredsstillende". Falken tabte også i forhold til bæredygtighed (score "tilstrækkelig"), hvilket var resultatet af bl.a. dækproduktion i Tyrkiet.

Den sidste model med en score på 2,3 - Continental UltraContact - opnåede "gode" resultater på en tør overflade. I det våde viste det sig kun at være "tilfredsstillende", idet det tabte point i forhold til modstand mod lateral og langsgående akvaplaning. For miljøbalance opnåede den en af ​​de højeste karakterer i testen - 1,7. Continental UltraContact leverede "meget godt" kilometertal samt "god" slidstyrke og ydeevne.

Alle modeller vurderet som "utilstrækkelige" - pladser 44 til 50 - fejlede i vådt tilstand. Deres præstation på tør vej var "tilfredsstillende" eller "tilstrækkelig". I nogle konkurrencer relateret til miljøet fik de en "god" vurdering. DoubleCoin DC99-modellen fortjener en udmærkelse i miljøspørgsmål. Disse dæk fik en høj karakter for kilometertal (0,6). Den modstår også slid "meget godt" og giver "god" ydeevne takket være sit lave brændstofforbrug. Det mister bæredygtighedspoint, fordi det sendes hele vejen fra Kina. Sikkerheden ved at køre på en våd vej vurderet til 5,5 tilskynder dig dog ikke til at vælge denne model. ADAC-testere har beregnet, at ved opbremsning fra 80 km/t på vådt underlag, vil et køretøj udstyret med Continental PremiumContact 6-dæk stoppe, når en bil med DoubleCoin DC99-dæk har en hastighed på omkring 52 km/t på kilometertælleren.

Vi og vores samarbejdspartner bruger teknologier, herunder cookies, til at gør daekdropin.dk mere brugbar og give dig en bedre oplevelse. Du kan læse mere om vores brug af cookies og andre teknologier, under vores persondatapolitik.