Den kommende vinter er tid til at offentliggøre yderligere vinterdæktest udført af uafhængige organisationer. En af dem er den seneste FDM test af 205/60 R16 vinterdæk udarbejdet i samarbejde med den tyske bilklub ADAC. Hvis du i øjeblikket leder efter vinterdæk, er det bestemt værd at sætte sig ind i resultaterne af denne test og lære vinterdækrangeringen.
205/60 R16 vinterdæktest - evalueringskriterier
205/60 R16 vinterdæktest udført af ADAC bekræftede kapaciteten af seksten dækmodeller. Testbilen var en Volkswagen T-Roc. Bedømmelsen af individuelle modeller bestod af deres køresikkerhedsparametre - 70% af vurderingen - og resultaterne opnået i miljøbalancetest - 30% af vurderingen .
Kriterierne relateret til køresikkerhed omfattede:
- Sikkerhed på tørre overflader (30 %), herunder: køreadfærd (40 %), køreadfærd ved vedhæftningsgrænsen (40 %), bremselængde (20 %).
- Sikkerhed på våde overflader (40%), herunder: bremselængde (30%), langsgående akvaplaning (20%), tværgående akvaplaning (10%), håndtering (30%), cirkulær kørsel (10%).
- Sikkerhed under vinterforhold (30%), herunder: bremsning på sne (25%), trækkraft på sne (15%), håndtering på sne (40%), bremsning på is (20%).
Scoren for miljømæssig bæredygtighed inkluderede: kilometertal (40 %), dækslid (20 %), effektivitet under hensyntagen til dækvægt og brændstofforbrug (20 %), støj i og uden for køretøjet (10 %), bæredygtighed (10 %) ...
De afsluttende noter er blevet tildelt følgende karakterer:
- 0,6-1,5 - meget god,
- 1,6-2,5 - godt,
- 2,6-3,5 - tilfredsstillende,
- 3,6-4,5 - tilstrækkeligt,
- 4,6-5,5 - utilstrækkelig.
Rangering af vinterdæk 205/60 R16 - fire bedste modeller
Ingen af de dæk, der blev tjekket af ADAC og FDM i 205/60 R16 vinterdæktesten, fik en "meget god" vurdering. Den højeste score var 2,2, opnået af to modeller - Dunlop Winter Sport 5 og Michelin Alpin 6 . Dunlop-modellen opnåede et lidt højere resultat for køresikkerhed - 2,1, mens den i miljøtest fik en score på 2,3. Dunlop fik den højeste score blandt de testede dæk for ydeevne på tør overflade - 1,9, men dens score for våde og vinterforhold var også blandt de bedste - henholdsvis 2,2 og 2,1.
Michelin klarede sig bedre i miljøtests - 2.0. Den klarede sig særligt godt med hensyn til kilometertal - 1,6 og slidstyrke - 1,5 - det er de højeste scorer, der er tildelt i disse kategorier. Den scorede også bedre for rullemodstand og støj end Dunlop, men ingen af dækkene var særlig støjsvage. I sikkerhedstests klarede Michelin sig lidt dårligere end Dunlop: tør overflade - 2,0, våd overflade 2,4, vinterforhold 2,3.
Goodyear UltraGrip 9+ -modellen tog den næste plads med en samlet score på 2,3 . Selvom Goodyear dækket klarede sig lidt dårligere end sine forgængere i test på tørre veje - en score på 2,5, viste den sig at være bedre end dem på våde veje - 2,1. Dette var blandt andet påvirket af: tredjepladsen i bremseprøven. På sne opnåede dækket en score svarende til sine forgængere - 2,2. I miljøtest fik dækket en score på 2,4, men dets effektivitet blev vurderet til den højeste af alle testede modeller - 1,8.
Hele tre modeller fik en score på 2,4: Goodyear UltraGrip 9+ , Hankook Winter i*cept RS3 og Bridgestone Blizzak LM005 . Continental modellen viste sig at være meget afbalanceret, men skilte sig ikke særligt ud i nogen kategori. Dens samlede sikkerhedsscore er 2,3, med et lidt dårligere resultat på tørre overflader - 2,5 - end på våde og vinterforhold - 2,2 i hver af disse to kategorier. Den fik en score på 2,5 i miljøtest.
Hankook-dæk fik samme vurderinger som Continental på tørre og våde veje, men det er værd at overveje dem, hvis du er særligt interesseret i sikkerheden på sne. Deres score på 1,8 var det næstbedste resultat i testen. Hankook-dæk blev vurderet til 2,8 i miljøtest.
Bridgestone-modellen var den ubestridte vinder på våde overflader. I 205/60 R16 vinterdæktesten fik den en score på 1,8 i denne kategori. I test på tørre overflader blev den vurderet til 2,5 og under vinterforhold til 2,2. Som et resultat er hans samlede sikkerhedsscore 2,1. Det gik lidt dårligere med hensyn til miljøet - 3.1. Dette resulterede kun i "tilfredsstillende" resultater med hensyn til kilometertal og slidstyrke, støjgenerering og bæredygtighed.
Model |
Rangering |
ADAC/FDM Karakter |
|
1
|
|
|
1
|
|
|
3
|
|
|
4
|
|
Hankook Winter i*cept RS3
|
4
|
|
|
4 |
|
|
7
|
|
BFGoodrich g-Force Winter 2
|
8
|
|
Fulda Kristall Control HP2
|
8
|
|
Kleber Krisalp HP3
|
10
|
|
Falken Eurowinter HS02
|
11
|
|
Barum Polaris 5
|
12
|
|
Vredestein Wintrac
|
12
|
|
Vinterdæktest 225/45 R17 2023
En af de test, som ADAC og FDM for nylig har gennemført, er en test af vinterdæk i den ganske almindelige størrelse 225/45 R17. De testede modeller havde et belastningsindeks på 91 - 615 kg og et hastighedsindeks på H - 210 km/t.
Testresultater for 225/45 R17 2023 vinterdæk
Top fire modeller vurderet som "god"
Vinderen af 225/45 R17 ADAC vinterdæktesten var Continental WinterContact TS 870 med en samlet score på 2,0. Han fik samme score for sikkerheden. Dækket viste sig at være sikkert og præcist på tørt underlag, også ved pludselige manøvrer - 2.2. Den klarede sig også godt på våde overflader - 2.0, hvilket giver højt vejgreb, korte bremselængder og god modstand mod akvaplaning. Continental klarede sig også godt under vinterforhold - 1.9, der tilbyder bl.a. effektiv bremse- og styrepræcision. I miljøtests viste modellen meget gode kilometertal - 1,3, samt god slidstyrke og effektivitet.
Den næste plads blev indtaget af to modeller: Michelin Alpin 6 og Goodyear UltraGrip Performance+ med en score på 2,2. Sikkerheden for begge modeller blev vurderet til 2,3. Michelin klarede sig lidt bedre på våde overflader - 2,4, mens Goodyear blev vurderet til 2,5. Det modsatte var tilfældet på tørre overflader - en score på 2,1 for Goodyear og 2,2 for Michelin. Disse forskelle var blandt andet synlige: i bremseeffektivitet. Ved vinterforhold blev begge modeller vurderet til 2,2 - dækkene sikrede bl.a. effektiv bremse- og styrepræcision. Michelin klarede sig særligt godt i forhold til tilbudt kilometertal - 0,9, men Goodyear var også "meget godt" i denne henseende - 1,5. Goodyear klarede sig dog bedre med hensyn til effektivitet - 1,8, mens Michelin fik en score på 2,3.
Den sidste model med en "god" vurdering var Dunlop Winter Sport 5. Modellen viste sig dog at være "tilfredsstillende" på våde overflader - 2,6. Det skyldtes mindre mangler ved kørsel og bremsning. På tør vej opnåede den en god vurdering på 2,4, hvilket sikrer tilstrækkelig styrepræcision og bremseeffektivitet. For sikkerhed under vinterforhold fik han en bedre score - 1,9, inklusive: for rigtig god kørsel og effektiv bremsning. Den samlede sikkerhed for Dunlop-modellen blev vurderet til 2,6. Resultater i miljøtest, herunder: meget godt kilometertal - 0,9 og god effektivitet - 1,7, hjalp ham med at få en samlet score på 2,4 og en "god" vurdering.