Hankook Ventus Prime 4's "high kilometerage compound-teknologi" er afgørende for kilometertallet, der er godt en femtedel højere end dens forgængers. Den innovative kombination af materialer resulterer i større stivhed af slidbaneblokkene, hvilket igen resulterer i lavere rullemodstand og mindre slid. Mere funktionelle polymerer sikrer en stærkere kemisk binding til fyldstofferne. Samlet set har den modificerede blandingsmatrix et højere silicaindhold. Udover det væsentligt mindre slid giver det også en endnu mere kontrolleret køreadfærd, især på våde veje. For yderligere forbedringer i ydeevnen reviderede Hankook-ingeniørerne ikke kun dæksammensætningen, men også mønsterdesignet og konturen for et særligt jævnt og plant kontaktområde. Dette minimerer på den ene side sliddet, især på yderkanterne af de enkelte slidbaneblokke – på den anden side sikrer det væsentligt forbedret bremseevne, især på våd vej. Takket være nyudviklede polymerer, en højere andel af silica, en ny blandingsproces og brugen af naturlige olier, skinner dækket også med reduceret slid, hvilket også afspejles i en stigning i kilometertal.
Klaus Krause, leder af Hankook Tire Europe Technical Center i Hannover, Tyskland: “Vores mål var især at forbedre slidegenskaberne – uden at gå på kompromis med andre kriterier. Med den nye generation, Ventus Prime 4, er det lykkedes. Vi har øget dækkets holdbarhed med omkring 20 procent i forhold til dets forgænger, samtidig med at vi har opnået endnu bedre håndtering, komfort og rullemodstandsegenskaber."
Bedre håndtering selv på tørre veje
Endnu mere direkte responsadfærd på tørre veje var også en del af Hankook-udviklernes specifikationer og var målet for adskillige testkørsler i det nybyggede Hankook testcenter i Idiada/Spanien. Mens de tidligere rektangulære blokkanter af slidbaneblokkene havde en tendens til at rulle under kraftig lateral acceleration, har Ventus Prime 4 mere afrundede kanter, der forhindrer dette fænomen. Dette sikrer den bedst mulige profilstøtte selv i sporty hjørner. "Zigzag 3D Trend-teknologien", som blev brugt til Hankook sommerdæk for første gang, forbedrer også tørkørselsadfærden, da den øger blokkens friktionskraft i overensstemmelse med dens deformation.
Støjreduktion efter princippet om det lydløse kammer
Ingeniørerne øgede støjkomforten ved at eliminere adskillige potentielle støjkilder. Klaus Krause: ”Vi brugte det samme princip, som bruges til at skabe ekkofrie kamre – den ekkofrie kammervæg. Lydreflektionen på de indre kammervægge minimeres væsentligt ved beklædning med absorberende materiale. Med Ventus Prime 4 har vi forsynet kanterne af slidbaneblokkene med en radial, kileformet 3D-struktur, der fungerer nøjagtigt efter dette princip og absorberer lydrefleksioner mellem blokkene.” Faktisk var det, afhængigt af hastigheden, muligt at reducere dækstøjen fra Hankook Ventus Prime 4 med op til 2,5 dB(A) i sammenligningsmålinger i Hankook-laboratoriet (i forhold til dens forgænger). Det svarer til en oplevet volumen, der er reduceret med omkring 20 procent. En anden faktor i støjreduktionen er det højere antal slidbaneblokke. Med Ventus Prime 3 udgjorde 70 blokke den samlede omkreds af et dæk, mens en Ventus Prime 4 af samme størrelse er opdelt i 80 blokke. Denne "Runde Optimering" er også mærkbar i rulleadfærd, der generelt er mere behagelig