I dag er det indlysende for alle, at vi bruger vinterdæk om vinteren og skifter til forskellige dæk til sommeren. Men dette har ikke altid været tilfældet, da vinterdækket ikke engang er hundrede år gammelt endnu. Hvordan blev verdens første vinterdæk, skabt?
I de meget tidlige stadier af dækproduktion var Nokians ingeniører hurtige til at forstå behovet for en dæktype, der var specielt tilpasset de nordiske forhold. Som et resultat blev verdens første vinterdæk designet til vinterbrug i 1934 og udviklet til lastbiler, da dette var en tid, hvor hestetransport blev erstattet af motorkøretøjer. Vejene var dårlige, men der var varer, der skulle transporteres hele året rundt. Da antallet af biler steg i 1930'erne, blev det opdaget, at personbiler også krævede nye typer dæk. I 1936 udviklede og producerede virksomheden et mindre vinterdæk til personbiler. Det første Nokian vinterdæk gav greb under vinterforhold, men det kunne også bruges om sommeren, siger Pentti Eromäki, der arbejdede hos Nokian Tyres i over 35 år.
Vejene var dårlige i 1930'erne, men bilerne var heller ikke for holdbare, så ankomst var ikke altid garanteret. Derfor var de vigtigste egenskaber for Nokian vinterdæk strukturel holdbarhed og greb på iskolde og snedækkede veje. Vinterdækkene blev fuldstændigt udviklet med tanke på vinterforholdene. Det første Nokian vinterdæk havde en helt ny type slidbanemønster, da rillerne var helt tværgående og gav tandlignende greb i den bløde sne og mudder. Hele ideen med dækket var baseret på et godt greb på overflader med sne, siger produktudviklingschef Juha Pirhonen fra Nokian Tyres.
Se hele udvalget af Nokian vinterdæk forneden. Køb allerede i dag med fri fragt og 30 dages returret.