• 0
Din Indkøbskurv 0
Eventuel levering til et af vores dækcenter partner for montering af dæk, kan vælges ved checkout!
  • Subtotal
    0 DKK
  • Forsendelse
    0 DKK

    Fri fragt ved 2 stk. eller flere. Motorcykel dæk undtaget, altid fri fragt* (*Til ikke brofaste Ø'er som Bornholm, Samsø med videre, kommer der yderligere et Ø-tillæg på)

  • Moms heraf
    0 DKK
  • Total
    0 DKK

Dækstørrelser - Sådan tydes koderne på dækkets sidevæg

Car Wheel No Text Car Wheel With Text
2 2 5

Dæk bredde , mm

/
4 5

Dæk højde i forhold til dæk bredde , %

R
Dæk konstruktion

R - Radialdæk
D - Diagonaldæk
B - Bias-ply-dæk

1 7

Diameter , tommer

9 1

Loadindex

V

Hastighedsindex

S P S P O R T F M 8 0 0

Model navn

Loadindex

Loadindex (LI) svarer til den maksimale belastning i kg, som dækket er i stand til at modstå i lang tid, når man kører med maksimal hastighed (svarer til hastighedskategorien)

LI, kg
  • 265
  • 272
  • 280
  • 290
  • 300
  • 307
  • 315
  • 325
  • 335
  • 345
  • 355
  • 365
  • 375
  • 387
  • 400
  • 412
  • 425
  • 437
  • 450
  • 462
  • 475
  • 487
  • 500
  • 515
  • 530
  • 545
  • 560
  • 580
  • 600
  • 615
  • 630
  • 650
  • 670
  • 690
  • 710
  • 730
  • 750
  • 775
  • 800
  • 825
  • 850
  • 875
  • 900
  • 925
  • 950
  • 975
  • 1000
  • 1030
  • 1060
  • 1090
  • 1120
  • 1150
  • 1180
  • 1215
  • 1250
  • 1285
  • 1320
  • 1360
  • 1400
  • 1450
  • 1500
  • 1550
  • 1600
  • 1650
  • 1700

Hastighedsindex

Hastighedsindex (HI) svarer til den maksimale hastighed, hvorpå dækket kan bevæge sig med den højeste belastning

HI, km/t
  • 100
  • 110
  • 120
  • 130
  • 140
  • 150
  • 160
  • 170
  • 180
  • 190
  • 200
  • 210
  • 240
  • 240+
  • 270
  • 300
  • 300+
  • 130
Moto Tire No Text dækstørrelse mc
1 7 0

Dæk bredde , mm

/
8 0

Dæk højde i forhold til dæk bredde , %

B
Dæk konstruktion

R - Radialdæk
B - Bias-ply-dæk

Hvis der ikke er noget bogstav mellem højde og fælgstørrelse, betyder det, at dækket er et standard bias-ply-dæk

1 5

Diameter , tommer

M / C

Motorcykel

7 7

Loadindex

H

Hastighedsindex

🠦

Rotationsretning

T L

Tubelles (TL)  eller
Tube Type (TT)

D O T
0 9 / 1 7

Dæk Alder

Loadindex mc

Loadindex (LI) svarer til den maksimale belastning i kg, som dækket er i stand til at modstå i lang tid, når man kører med maksimal hastighed (svarer til hastighedskategorien)

LI, kg
  • 80
  • 85
  • 85
  • 90
  • 100
  • 106
  • 109
  • 115
  • 121
  • 128
  • 136
  • 145
  • 150
  • 160
  • 170
  • 175
  • 180
  • 190
  • 195
  • 200
  • 206
  • 212
  • 218
  • 236
  • 243
  • 250
  • 257
  • 265
  • 272
  • 280
  • 290
  • 300
  • 307
  • 315
  • 325
  • 335
  • 345
  • 355
  • 365
  • 375
  • 387
  • 400
  • 412
  • 425
  • 437
  • 450
  • 462
  • 475
  • 487
  • 500
  • 515
  • 530
  • 545
  • 560
  • 580
  • 600
  • 615
  • 630
  • 650
  • 670
  • 690
  • 710
  • 730
  • 750
  • 775
  • 800
  • 825
  • 850
  • 875
  • 900
  • 925
  • 950
  • 975
  • 1000
  • 1030
  • 1060
  • 1090
  • 1120
  • 1150
  • 1180
  • 1215
  • 1250
  • 1285
  • 1320
  • 1360
  • 1400

Hastighedsindex mc

Hastighedsindex (HI) svarer til den maksimale hastighed, hvorpå dækket kan bevæge sig med den højeste belastning

HI, km/t
  • 5
  • 10
  • 15
  • 20
  • 25
  • 30
  • 35
  • 40
  • 50
  • 60
  • 65
  • 70
  • 80
  • 90
  • 100
  • 110
  • 120
  • 130
  • 140
  • 150
  • 160
  • 170
  • 180
  • 190
  • 200
  • 210
  • 240
  • >240
  • 270
  • 300

Dækstørrelser- Dækstørrelse forklaring-> en hel dækstørrelse guide til dig

GENERELLE ANBEFALINGER TIL BRUG

Selv dæk af høj kvalitet, uanset design, under drift kan være udsat for beskadigelse som følge af punkteringer, stød, forkert indstillet tryk, overbelastning og andre driftsforhold. Dæk udsættes også for slid under kørsel. Slidte og / eller beskadigede dæk udgør en sikkerhedsrisiko og kan føre til ulykker på vejen - skade og i værste tilfælde personskade. For at mindske sandsynligheden for dækbeskadigelse er det nødvendigt at vælge de rigtige dæk, installere dem på fælgen, følge reglerne for brug og opbevaring af dæk og foretage regelmæssig kontrol.

DÆKOPBEVARING

Undgå kontakt med vand, olie, brændstof og andre aggressive stoffer og brandfarlige materialer. Opbevar dæk væk fra varmekilder. Opbevar ikke dæk i direkte sollys.

Opbevar dæk på fælge vandret eller ophængt fra fælge; opbevar dæk uden fælge lodret, vend dem om en gang om måneden.

Vigtig! Det er forbudt at opbevare motorcykeldæk ved temperaturer under minus 5 grader Celsius!

Forkert opbevaring kan føre til defekter, der forhindrer, at dækket kan bruges som tilsigtet.

ANBEFALINGER TIL DRIFT

Overskrid ikke den anbefalede hastighed for dit dæk.

Overskridelse af køretøjets nominelle bæreevne kan resultere i dækskader.

Undgå skarpe genstande på dækkene, prøv ikke at køre tæt på kanten af ​​fortovet eller andre genstande der kan skade dækkene.

Ved kørsel på våde veje såvel som ved kørsel på en snedækket vej øge bremseafstanden. Reducer hastigheden, inden du drejer. Kør med konstant hastighed, når du svinger og tag hensyn til vejrforholdene.

Hold altid afstanden mellem biler under kørsel afhængigt af bevægelses hastigheden. Især når du kører på våde veje, snedækkede og frosne veje, skal du sikre dig, at der er tilstrækkelig afstand mellem køretøjer.

Hvis bilen bliver ustabil under kørslen, eller du føler en usædvanlig lyd og vibration, skal du stoppe et sikkert sted og kontrollere bilen og dækkene. Kontroller, om der er afvigelser. Hvis der ikke findes problemer med det blotte øje, skal du prøve at køre med en mindste hastighed og få bilen så hurtigt som muligt til en specialist til diagnosticering.

Dækkets egenskaber er forskellige. Derfor skal du køre med forsigtighed, når du ændrer type og / eller størrelse på dæk, indtil du bliver vant til dem.

Når du kører kontinuerligt på motorvejen, skal du prøve at stoppe hver 2. time og kontrollere dækkene.

Dækkets bremse effekter afhænger af køretøjets hastighed, kørebanens tilstand, graden af ​​slidbane og dækketype (sommerdæk, vinterdæk osv.). Vinterdæk fremstilles med vægt på at give den nødvendige sikkerhed, når man kører på sneklædte og / eller iskolde veje. Når du kører på tørre og våde veje på vinterdæk, skal du derfor overholde hastighedsgrænsen, prøv at undgå pludselig acceleration og bremsning

Brug ikke dækpudsemidler, der indeholder silicium eller voks, hvilket kan forringe dækkets kvalitet.

Dæk Bredde

Det første tal på dækket beskriver dækkets bredde og måles fra sidevæg til sidevæg, og kan svinge et par millimeter. Derfor er industri standarden på dæk bredde i 5 millimeters intervaller. I vores tilfælde er dækbredden 225 mm

Dæk Højde

Dækkets profilhøjde betegnes som størrelses forholdet mellem bredde og højde. Det er tallet efter dæk bredden på dækkets sidevæg og betegnes altid i procent. I vores tilfælde er det 45 %, det betyder at dækkets højde er 45 % af dets bredde. Derfor giver dækkets højde 101,25 mm (225 mm x 0,45) i vores tilfælde.  

Dæk Konstruktion

Der er tre former for dæk konstruktioner:

Radial dæk

Radials er et mere moderne dæk og er det mest anvendte design i dag. Det er lavet af stive cords, der går lige over slidbanen med bælter af stål, polyester eller aramid fibre på tværs af dem. Radial har tendens til at være stivere, hvilket giver bedre ydeevne ved høj hastighed, længere slidbanelevetid og mere præcis håndtering, men ulempen er normalt en stivere følelse af dækkene.

Bias-Ply-dæk

Bias ply dæk er bygget på et design, der har eksisteret i over et århundrede. Det er lavet af lag af stof, der er viklet over hinanden i et kryds og tværs mønster. De flere lag bøjer og skaber en dæmpende effekt, hvilket gør Bias ply dæk behagelige at køre på og gode til at håndtere tunge belastninger. Som et minus har de mere rullemodstand, mindre kontrol ved høje hastigheder og bevarer mere varme.

Diagonal dæk

De var en standardfunktion i bilindustrien, før radialdæk blev introduceret. Diagonale dæk består af lag lavet af nylonsnor. De placeres diagonalt over hinanden i slidbanen og sidevæggene i en vinkel på 55 grader.

 

LOADINDEX

Loadindex dæk: angives med et tal for den maksimale belastning, som dækket kan bære ved den hastighed, der er angivet med hastighedssymbolet, og med et givet dæktryk.

Tallet efter fælgdiameteren angiver loadindekset. Den angiver den maksimale belastning, dækket kan bære, når det er fuldt pumpet. Dæk til motorcykler, personbiler og lette køretøjer har hhv. loadindex 17-76, 75-105 og 106-126, hvor værdien svarer til et specifikt loadindex. Belastningskapaciteten for de enkelte værdier fremgår af vores loadindex tabel ovenfor. i Vores tilfælde er Loadindekset 91 som svarer til 615 kg.

Det er meget vigtigt at vælge rigtigt, hvis du vil have optimal ydeevne, sikkerhed og brændstofudnyttelse. Heldigvis er det nemt at finde disse oplysninger. Du kan se det på indersiden af førerens dør, indersiden af benzindækslet eller inde i handskerummet. Alternativt kan du finde det i bilens dokumentation og dækproducentens specifikationer.

Når du skal bestemme dækstørrelsen, er der få regler, du skal følge.

For det første skal enhver udskiftning af dæk svare til den dækstørrelse og have det dæk loadindex, der i overensstemmelse med bilproducentens anbefalinger. Idet bilproducenten nøje har udregnet de optimale dæk parametre, heraf også dæks loadindex.

For det andet have aldrig mindre eller have dårligere dæk loadindex end specificeret i bilens dokumentation.

Kører du med lavere loadindex, end dækket er beregnet til, risikerer du, at dækket eksploderer, bødetillæg, garanti tab, forsikring selskabet kan nægte at betale erstatning og bil vil ikke klar sit syn. 

 

HASTIGHEDSINDEX

Hastighedsindex dæk: angiver den maksimale hastighed, ved hvilken dækket kan bære den højeste belastning (svarende til belastningsindekset). Det er meget vigtigt at vælge rigtigt, hvis du vil have optimal ydeevne, sikkerhed og brændstofudnyttelse.

Tallet efter Loadindekset angiver Hastighedsindekset. Dæk hastighedsindex er opdelt i klasserne A til Y, hvor værdien svarer til et specifikt hastighed. Hastighederne for de enkelte værdier fremgår af vores dækstørrelse omregner ovenfor. I vores tilfælde er hastighedsindekset V hvilket svare til maksimum hastighed på 240km/t. Hvilket altså betyder at dækket må maksimalt bevæge sig med en hastighed på 240 km/t med dens højeste belastning.

 

Når du skal bestemme størrelsen, er der få regler, du skal følge.

For det første skal enhver udskiftning af dæk svare til den størrelse og have det hastighedsindeks, der i overensstemmelse med bilproducentens anbefalinger. Idet bilproducenten nøje har udregnet de optimale dæk parametre, heraf også hastighedsindex.

For det andet have aldrig mindre eller have dårligere dæk hastighedsindex end specificeret i bilens dokumentation.

Det er bilens topfart, der er afgørende. Kører du hurtigere, end dækket er beregnet til, risikerer du, at dækket eksploderer. Det kan få alvorlige følger for dig selv og dine medtrafikanter.

DOT MÆRKNING

Dæk fremstillet efter anno 2000 er ”stemplet” med et dot mærke på sidevæggen af dækket. ”hvilket betyder, at dækket er i overensstemmelse med det amerikanske transportministeriets stempel” (Department Of Transporstation). Stemplet på dækkets sidevæg med dot mærkning repræsentere fremstillingugen og de to sidste numre angiver året.

Eksempel på hvad dot mærkning betyder:
”2218” hvilket indikere dækket blev fremstillet i uge 22 uge i året 2018.

Vi og vores samarbejdspartner bruger teknologier, herunder cookies, til at gør daekdropin.dk mere brugbar og give dig en bedre oplevelse. Du kan læse mere om vores brug af cookies og andre teknologier, under vores persondatapolitik.