• 0
Din Indkøbskurv 0
Eventuel levering til et af vores dækcenter partner for montering af dæk, kan vælges ved checkout!
  • Subtotal
    0 DKK
  • Forsendelse
    0 DKK

    Fri fragt ved 2 stk. eller flere. Motorcykel dæk undtaget, altid fri fragt* (*Til ikke brofaste Ø'er som Bornholm, Samsø med videre, kommer der yderligere et Ø-tillæg på)

  • Moms heraf
    0 DKK
  • Total
    0 DKK

Vi kender det alle pludselig kraftig regn og skybrud. Det kan forårsage farlige situationer for bilister, hvis pludselig akvaplaning sker for bilen. Det kan ske på to former for vand på vejene. Vand af højt stående lag af vand, som ikke kan nå at løbe af vejene. Vand der samler sig i ujævninger, selv længe efter regnen er stoppet. Den største risici i akvaplaning ligger i hjulspor, sving, farten og dækkens slidbaner og tilstand. Du kan dog køre sikkert i regnvejr, så længe du husker nogle få grundlæggende regler.

Dækkens slidbaner og tilstand

Dækkets evne til at bevare vejgrebet ved kørsel i vand afhænger af slidbanens mønster og bredde. Mønstrets dybde og udformning er bestemmende for, hvor effektivt vand drænes bort i kontaktfladen mod vejbelægningen. Jo bredere dækket er, desto større tendens vil det - alt andet lige - have til at akvaplane. Smalle dæk træder bedre igennem vand end brede.

Bilister benytter tit deres sommerdæk om efteråret og anskaffer nye om foråret - selv om fordelene ved et godt sæt dæk er størst om efteråret. Mindste lovlige mønsterdybde er 1,6 millimeter for biler op til 3.500 kg egenvægt, 1 millimeter for tungere køretøjer, men i realiteten er sådanne dæk ikke længere sikre. Dækskifte skal ske, når dækkenes rilledybde er tæt på 4 mm. Når slidbane er mindre, forværres modstandsdygtigheden mod akvaplaning voldsomt. 

Kørselshastigheden

I en test af det finske dækmagasin Tekniikan Maailma startede akvaplaning ved et højkvalitets sommerdæk i god stand på en lige vej, hvor der var 6 mm vand på asfalten og bilen kørte med 80 km/t. Med et slidt sommerdæk startede akvaplaningen allerede ved 70 km/t, og et vinterdæk uden pigge klarede sig endnu værre. Så endda med fremragende dæk er risikoen for akvaplaning reel. Nedslidte dæk gør akvaplaning noget nær uafværgelig.

Akvaplaning

 

 

Akvaplaning fremkommer, når laget af vand dannes imellem dæk og vej. Det fornemmes som at glide på vandet. Bilen reagerer ikke på rattet, trækkraften forsvinder. Bilen der ikke kan styres kan forårsage uventede problemer.

Når du køre på en våd vej fremkommer der en kilde af vand forrest på dækkende. Kildens dimensioner afhænger af vejens karakter og dermed vandlagets omfang, bilens hastighed samt dækkets slidbanemønster. Over en vis hastighed kan dækket ikke nå at fortrænge vandet, dermed kiler vandet sig under dækket, som gør at du mister kontakten med overfladen. Man kort sagt sige: Jo højere vandet står på vejen, og jo hurtigere der køres, desto større bliver risikoen for, at der opstår et vandtryk, som resulterer i akvaplaning

 

Tegning af forfatteren fra hans bog Ekspertkørsel og dmi.dk

Tips til sikker kørsel ved regnfulde dage

  • Sænk din kørehastighed
  • Kør ikke i vandfyldte spor, hvor risikoen for akvaplaning er størst
  • Kør på dæk, der er i god stand og har en slidbanedybde på mindst 4 mm
  • Kontroller dæktrykket
  • Hvis akvaplaning opstår, forhold dig rolig, tryk koblingen ned og hold rattet stabilt

Sådan reagere du ved akvaplaning

  • Forbliv rolig
  • Tryk koblingen ned og løft foden fra speederen for at reducere hastigheden.
  • Drej ikke rattet fra side til side; drej det i stedet i den ønskede kørselsretning, indtil grebet er genoprettet.
  • Brems eller accelerer ikke under akvaplaning, da dette kun reducerer grebet yderligere.

 

Vi og vores samarbejdspartner bruger teknologier, herunder cookies, til at gør daekdropin.dk mere brugbar og give dig en bedre oplevelse. Du kan læse mere om vores brug af cookies og andre teknologier, under vores persondatapolitik.