• 0
Din Indkøbskurv 0
Eventuel levering til et af vores dækcenter partner for montering af dæk, kan vælges ved checkout!
  • Subtotal
    0 DKK
  • Forsendelse
    0 DKK

    Fri fragt ved 2 stk. eller flere. Motorcykel dæk undtaget, altid fri fragt* (*Til ikke brofaste Ø'er som Bornholm, Samsø med videre, kommer der yderligere et Ø-tillæg på)

  • Moms heraf
    0 DKK
  • Total
    0 DKK

Vinter- eller helårsdæk: hvad skal du overveje, når du vælger?

År for år bliver helårsdæk mere og mere populære. Men klarer de sig lige så godt under vinterforhold som vintermodeller? Vil enhver billist være tilfreds med dem? Er alle helårsdæk velegnede til kørsel på sne og is? Lad os tjekke, hvad man skal være opmærksom på, når man træffer beslutninger, og hvordan man vælger klogt for at være sikker.

For blot få år siden klarede helårsdæk sig meget dårligere i test end sæsondæk. Producenter besluttede hurtigt at opgive kompromiset mellem sommer- og vinterdæk og skabe universelle løsninger. Hvert år vises helårsmodeller sig at klare sig bedre og bedre. Trods stadig bedre ydeevne, er helårsdæk så gode til vinteren? Hvordan skelner man vinterdæk fra helårsdæk og vælger den rigtige model?

Hvordan er et vinterdæk opbygget?

Helårsmodeller adskiller sig fra vintermodeller i konstruktion. I tilfælde af dæk tilpasset til kørsel på sne eller is er slidbanen karakteriseret ved et større antal dybe snit og et tættere netværk af lamel. Det betyder, at dækkene bider bedre ind i sneen, hvilket garanterer øget vejgreb og bevarer det rette vejgreb. Typisk er slidbanemønsteret arrangeret retningsbestemt i form af et sildeben eller et V. Dette arrangement reducerer risikoen for akvaplaning med hele 20%. Blokkene er placeret tæt på hinanden, adskilt af rundtgående riller. Dette får dem til at engagere sig bedre og hjælper med at bremse. Gummiblandingen er også forskellig i sammensætning. Den er blødere og indeholder mere silica. Denne komponent hjælper med at opretholde dækkets passende elasticitet, selv ved meget lave temperaturer. Forskellene er synlige allerede ved 7 grader Celsius Vinterdæk fungerer stadig godt og ændrer ikke deres egenskaber.

Hvad er forskellen mellem flersæsonmodeller og vintermodeller?

Helårsdæk er designet til kørsel under mere varierede forhold. For efter fabrikanternes antagelse skal de virke hele året rundt, det er en kombination af sommer- og vinterdæk. Slidbanemønsteret varierer: enten sildeben eller asymmetrisk. I sidstnævnte tilfælde er det dog kun modeller fra anerkendte dækproducenter, der klarer sig usædvanligt godt i vintertests. Selvom dette arrangement gør det nemmere at opdele dækket i zoner - sommer og vinter - er det kun kombinationen af ​​den asymmetriske slidbane med avancerede teknologier, der muliggør ydeevne, der kan sammenlignes med sæsonbestemte modeller.

Slidbanen på helårsdæk har en mere jævn struktur, hvilket giver sig udslag i lavere rullemodstand og støjreduktion. Den er skåret med brede riller til vandafledning for effektivt at minimere forekomsten af ​​akvaplaning. Samtidig har helårsdæk færre lameller end vinterdæk. Disse modeller adskiller sig også i deres gummiblanding. I tilfælde af flere sæsoner er det sværere. Dette skyldes de forskellige temperaturer, som dækkene skal arbejde ved. Takket være dette er det på den ene side under frostvejr mere stift end vintermodeller, og på den anden side, om sommeren - i varmt vejr - slides den hårdere blanding mindre.

Når det gælder helårsdæk, er modeller med retningsbestemt slidbane absolut førende, som det er tilfældet med det mest prisbelønnede Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 helårsdæk . I disse dæk er kørsel under vinterforhold understøttet af Snow Grip-teknologi, baseret på et øget antal lameller i den centrale del. Normalt har flersæsonmodeller færre af dem, hvilket udmønter sig i lavere sikkerhed. Vandafløbsrillerne i disse dæk er også blevet forbedret. De er bredere og dybere, hvilket gør deres arbejde endnu mere effektivt.

Kørestil: helårsdæk vs. vinter

Når du spekulerer på, hvad du skal vælge: vinter- eller helårsdæk, er det værd at overveje, hvilken type chauffør du er. Multi-sæson modeller sparer tid og penge forbundet med udskiftning eller opbevaring af dæk . De er dog ikke egnede til alle. Helårsdæk er bedst til moderat kørsel. De er gode for brugere, der bruger biler for at komme på arbejde. De rejser hovedsageligt i store byer, som jævnligt ryddes for sne, og deres årlige kilometertal kan klassificeres som gennemsnit (op til maksimalt 12.000 km om året). Denne gruppe omfatter også bilister, som ikke lægger vægt på at skifte dæk. Nogle gange kører de på sommer- eller vinterdæk året rundt. I et sådant tilfælde er det bedre blot at oprette en helårs.

Du skal dog huske, at disse typer dæk slides hurtigere. Dette skyldes det faktum, at flersæsonmodeller fungerer under ekstreme forhold: både på varme, varme dage og frostnætter. Brug i så forskellige situationer reducerer desværre holdbarheden. Ikke desto mindre kan denne type dæk præstere bedre under vinterbyforhold end vintermodeller. Vores vintre bliver varmere, og vi har sjældent snestorme. Vi kæmper med regn og temperaturer tæt på foråret. Sommer- i stedet for vinterdæk er dedikeret til sådanne forhold. I tilfælde af flersæsoner er de bedre tilpasset til regnfulde overflader og højere temperaturer end vinter.

Men når du regner med dynamisk og hurtig kørsel i en bil med en kraftig motor, taber helårsdæk helt sikkert. Vintermodeller er dedikeret til biler med høje årlige kilometertal. Normalt rejser deres chauffører ofte og dækker ruter ikke kun i byen, men også uden for den. Vinterdæk har også bedre sikkerhedsparametre. Selvom resultaterne af helårsmodeller bliver bedre, er sæsonmodeller stadig meget bedre, når det kommer til at køre på sne eller is.

Vinter- eller helårsdæk til milde vintre

År for år bliver vintrene i vores klima varmere. De er tættere på lunefuldt forår end frostvejr med store snedriver. Selvfølgelig ikke alle steder. I tilfælde af en mild vinter vil helårsdæk fungere perfekt. Sådanne modeller er tilpasset sne, regn og tørre overflader. Lamellerne giver trækkraft på sne, brede riller reducerer akvaplaning, og det forstærkede gummilag understøtter ydeevne på tørre overflader. Dette er især vigtigt ved lavere temperaturer. Gummiblandinger af helårsmodeller fungerer godt i moderate klimaer, hvor vintrene er milde og lave temperaturer under 0 grader Celsius forekommer sporadisk. Ved ekstremt negative temperaturer kan et helårsdæk blive slidt hurtigere. Producenterne forsøger dog også at håndtere dette. I tilfældet med Goodyear Vector 4Seasons G3 sikrer det forstærkede lag et slidniveau, der kan sammenlignes med vinterdæk.

Symboler for helårs- og vinterdæk

Ikke alle helårsmodeller er godkendt til vinterkørsel. Så hvordan kan vi genkende, hvilke dæk vi har med at gøre? For bare et par år siden var dette noget af et problem. I 2012 indførte EU og FN regelmæssige dækmærker. Om en given model er godkendt til kørsel på sne og is er angivet med symbolet på tre bjergtoppe med et snefnug eller påskriften 3PMSF . Kun denne mærkning garanterer, at modellen har bestået ISO-test i denne kategori. Den testede model skal præstere 25 % bedre end referencemodellen og i mindst 6 ud af 10 tests. Ikke alle helårsdæk har dette symbol.

En anden populær markering er M+S. Dette symbol betyder dog ikke, at denne model er egnet til vinterkørsel. Den informerer kun om, at dækkene er egnede til at køre på mudder, herunder sjap. Der er dog ikke tale om en vintermodel.

Det eneste mærke, der beviser, at dækket er helårs, er inskriptionen "4 hele sæsonen" eller ikonet for skiftende vejrforhold, det vil sige et snefnug, sol og nogle gange også en sky med regn. Alle symboler er placeret på sidevæggen af ​​slidbanen.

Hvad skal man spare på?

Vinter- eller helårsdæk skal opfylde en række krav. Hver af dem er dedikeret til forskellige forhold og forskellige billister. Der er intet lighedstegn mellem helårsdæk og vinterdæk. Selvom helårsdækkenes ydeevne bliver bedre, er det værd at huske. Og når du beslutter dig for flersæsonmuligheden, skal du vælge dæk fra førende og gennemprøvede producenter. Det kan betale sig at spare på én model i stedet for to. Besparelser på sikkerhed, effektiv bremsning eller trækkraft vil dog bestemt ikke fungere.

De mest populære helårsdæk

De bedst vurderede og hyppigst valgte helårsdæk:

Vi og vores samarbejdspartner bruger teknologier, herunder cookies, til at gør daekdropin.dk mere brugbar og give dig en bedre oplevelse. Du kan læse mere om vores brug af cookies og andre teknologier, under vores persondatapolitik.