Loven Kræver, at dækproducenter leverer standardiserede oplysninger, der permanent mærket på sidevæggene af alle dæk. Nuværende regler kræver, at dækidentifikationsnumre begynder med et Dot mærke efterfuldt af otte til tretten tegn, der bruges til at identificere produktionsstedet, dækstørrelse.
Dæk fremstillet efter anno 2000 er ”stemplet” med et dot mærke på sidevæggen af dækket. ”hvilket betyder, at dækket er i overensstemmelse med det amerikanske transportministeriets stempel” (Department Of Transporstation). Stemplet på dækkets sidevæg med dot mærkning repræsentere fremstillingugen og de to sidste numre angiver året. Dæk fremstillet før 2000 har en trecifret kode, der er sværere at afkode. De to første cifre angiver stadig ugen, men det tredje ciffer fortæller dig året i det årti, hvor dækket blev oprettet. Den svære del er at vide, hvilket årti det var. Nogle dæk fremstillet i 1990'erne (men ikke alle) har en trekant efter DOT-koden, der angiver dette årti. Men for dæk uden det kan en kode på "328" være fra den 32. uge i 1988 - eller 1978. Virkelig kan du ignorere alt dette: Hvis du ser et DOT-nummer slutter med tre cifre, blev dækket lavet i det sidste århundrede og skal udskiftes så hurtigt som muligt.
Det er klart, at disse DOT-numre ikke er designet med hverdagskøbere i tankerne. De blev oprindeligt sat på dæk for at gøre det lettere for NHTSA at tilbagekalde dæk og holde styr på deres produktionsdato.
Eksempel på hvad dot mærkning betyder:
”2218” hvilket indikere dækket blev fremstillet i uge 22 uge i året 2018.
Efter at have tjekket dækkets fødselsdato, skal du give gummiet en visuel inspektion. Vi anbefaler, at forbrugerne regelmæssigt kontrollerer dæk for tegn på ældning, såsom forvrængning af slidbanen eller store eller små hårridser i sidevæggen. Vibrationer eller en ændring i dækkets dynamiske egenskaber kan også være en indikator for aldringsproblemer. Det anbefaler, at dækket udskiftes straks, hvis sådanne symptomer opstår. Desuden anbefales det ikke at købe brugt.
Køb ikke brugt
Dæk er dyre, især når du indregner prisen på montering og afbalancering. Derfor bliver brugte dæk mere attraktive for folk, der er spændt på kontanter, og nogle små og større butikker tilbyder derfor fortsat brugte dæk som et alternativ. Men når du køber et brugt dæk, har du ingen idé om, hvor godt det blev vedligeholdt, eller under hvilke betingelser det blev brugt. Den tidligere ejer kunne have kørt det med lavt tryk. Det kunne have ramt kantsten gentagne gange. Det kunne have været patched for et søm. Du kan kontrollere dens alder, men det er bedre at undgå det helt.
Dæk Alder
Kan dæk blive for gamle?
Som udgangspunkt er der ingen alder på dæk eller udløbsdato på bildæk som mange andre vare, men dæk bliver mørnet og stift med alderen og mister dermed sine sikkerhedsmæssige egenskaber.